Twintig verzen van Vasubandhu
De twintig verzen van Vasubandhu:
Vasubandhu's meest originele en filosofisch interessante verhandeling is zijn Twenty Verses (Viṃśatikā). Daarin verdedigt Vasubandhu Yogãcãra tegen de bezwaren van realisten. Yogãcãra is de zogeheten middenweg binnen de boeddhistische psychologie.
De beantwoording van Vasubandhu op de beschreven bezwaren:
Het beantwoorden op bezwaar 1 en 2:
Het beantwoorden van bezwaar 3:
'Het verschil in de manier waarop mensen en vliegen reageren op uitwerpselen'.
Conclusie: 'De interpretaties van een groep of soort zijn altijd karmisch geconditioneerd door hun gangbare levenscondities'
Het beantwoorden van bezwaar 4
Met betrekking tot het vierde bezwaar van de realisten wijst Vasubandhu erop dat de schijn van causale werkzaamheid ook in dromen voorkomt. Daarvoor geeft hij het volgende voorbeeld:
De vijf grote inzichten van Vasubandhu:
- Waar we ons ook van bewust zijn, waarover we ook denken, wat we ook ervaren of waar we ons een beeld van vormen, komt nergens anders bij ons op dan in het bewustzijn
- Externe objecten bestaan niet
- Karma is intersubjectief * en bewustzijn is collectief
- Alle ervaringsfactoren worden continue gecatalogiseerd en geanalyseerd, door de associatieve werking van ons brein
- De boeddhistische psychologie is het inzicht om onze bewustzijnsstroom te zuiveren van 'verontreinigingen' en aangenomen 'veronderstellingen'
* Met intersubjectiviteit worden die dingen (objecten) bedoeld die door meerdere mensen (subjecten) worden gedeeld. Het woord intersubjectief stamt uit het Latijn en betekent letterlijk 'tussen de subjecten'. Intersubjectief is niet puur subjectief, in de beleving van één mens, of objectief, onafhankelijk van de beleving van mensen.
Elk individu heeft acht soorten van bewustzijn. Verlichting (of ontwaken) vereist het omverwerpen van hun basis, zodat bewustzijn (vijñana) wordt 'omgezet' in onbemiddelde kennis (jñana) en inzicht.
Bron: Dan Lusthaus - Taal Engels
Vertaling en toevoegingen: Edward Bosman